'Wie weet
hebben we anderen
weer geïnspireerd'

Hoe kunnen professionals in jeugdhulp en onderwijs een partnerschapsrelatie vormgeven zodat de eigen regie van ouders en jeugdigen/leerlingen op opvoeden en opgroeien versterkt wordt? Dat is de vraag die centraal stond in Fontys’ Onderzoek Partnerschap in Jeugdhulp en Speciaal Onderwijs. Een onderzoeksproject waar enkele van onze collega’s aan deelnamen.

Vertrouwen geven

Eveline vertelt: ‘We weten dat we ook moeten inzetten op de relatie met de ouders. Onderzoek wijst uit dat als die relatie goed is, dit ook een gunstig effect heeft op het welzijn en de psychosociale ontwikkeling van het kind. En laten we eerlijk zijn, dat voelen we ook allemaal zo wel aan.’ Pascal: ‘Voor onze jongeren geldt vaak dat ze van het één op het ander moment te horen krijgen dat ze hier worden geplaatst. Ook ouders weten dit niet altijd van tevoren. We wilden dus iets ontwikkelen waardoor we ouders toch al een beetje kunnen laten zien en voelen waar hun kind terecht komt en ze vertrouwen geven.’

Kennismakingsfilm

Ivo: ‘Met dat idee in het achterhoofd hebben we voor de ouders een korte kennismakingsfilm ontwikkeld. Hierin wordt de kijker in vogelvlucht rondgeleid door onze school. Je ziet leerlingen door het gebouw lopen, meedoen in lessen en een voice-over licht de beelden toe.’

Het is de bedoeling dat deze film kort voor of na de start van een leerling gedeeld wordt met de ouders/verzorgers. ‘We willen het zo laagdrempelig mogelijk houden,’ legt Pascal uit. ‘En zo hebben ouders/verzorgers wel al meteen een beeld van waar hun kind naar school gaat. Uiteraard volgen we dat snel op met persoonlijk contact.’

Scoop verbreed

De tools die in een eerdere fase ontwikkeld waren door andere onderzoekspartijen gaven soms inspiratie tot nieuwe producten. Zo werd gaandeweg het traject de scoop toch iets verbreed. ‘En dat is alleen maar mooi als daar ook ruimte voor is,’ aldus Nicole. ‘Zo was één van de eerder ontwikkelde tools die we tegenkwamen een soort van vriendenboekje. Dat hebben we in samenwerking met andere collega’s in Prowise doorontwikkeld tot een online en interactieve lessencyclus. Feitelijk zou je steeds als er nieuwe leerlingen in de klas komen deze lessen kunnen inzetten.’

Toolmarket

Het onderzoekstraject werd 11 september jl. afgesloten met een symposium bij Fontys in Eindhoven. Alle onderzoeksgroepen konden hier hun ontwikkelde tools tonen op een zogenaamde toolmarket. Ook onze collega’s stonden daar met hun opbrengsten.

‘Wat ons betreft had de gereserveerde tijd voor de toolmarket wel langer mogen zijn,’ geeft Ivo aan, ‘want we hebben echt leuke gesprekken gevoerd met geïnteresseerden. Wie weet hebben we anderen zo weer geïnspireerd.’

Wat werkt?

Maar niet alleen de tools werden getoond, ook de algemene resultaten van het totale onderzoek.
Hélène Leenders, onderzoeksleider van het project, nam de gasten in vogelvlucht mee in de bevindingen. Zij startte met het benoemen van het belang van duurzame relaties, maar voegde daar meteen aan toe dat het in de praktijk helaas lastig blijkt om zo’n relatie op te bouwen. ‘Helemaal in de kwetsbare gezinnen waarmee wij toch vaak te maken hebben.’ aldus Hélène.

Uiteraard verschijnt er naar aanleiding van dit onderzoek nog een artikel. Bovendien zullen alle opbrengsten worden verzameld en op een gezamenlijke site worden gedeeld, zodat ook andere professionals en studenten kunnen profiteren van dit onderzoek.

Heb je vragen over het onderzoek of de ontwikkelde tools?
Neem gerust contact op met één van onze collega’s!