Over Alterius
Stichting Alterius bevindt zich als onderwijsinstelling op het snijvlak van onderwijs en zorg. Onze collega’s ontwerpen en verzorgen onderwijs voor kinderen en jongeren met complexe gedrags- en/of psychiatrische problematiek, die afhankelijk zijn van gespecialiseerde jeugdzorg. Door die afhankelijkheid is een reguliere schoolloopbaan vaak niet mogelijk. Alterius heeft daarmee een unieke positie en verantwoordelijkheid.
Waar het kan, integreren wij, met onze (zorg)partners, zorg en onderwijs. Op deze manier wordt voorkomen dat deze kinderen en jongeren nog verder achterop en buiten beeld raken.
Stichting Alterius beheert twee scholen, ieder met meerdere locaties, voor speciaal onderwijs: St. Jozef in Cadier en Keer en de Buitenhof in Heerlen.
St. Jozef werkt nauw samen met jeugdzorgaanbieders Via Jeugd (Via Icarus), Koraal (Gastenhof), Care4Kidz, XONAR.
De Buitenhof werkt o.a. samen met de kinder- en jeugdpsychiatrische kliniek van Mondriaan in Heerlen.
Beide scholen kennen dus een specifieke doelgroep en hebben een regio-overstijgende functie.
Alterius als organisatie
Alterius is een informele netwerkorganisatie. Dat betekent dat samenwerken en verbinden in ons DNA zit. We bieden onze leerlingen onderwijs en willen ze verder helpen in hun persoonlijke ontwikkeling. Onze kernwaarden plezier, samenwerken, veiligheid en deskundigheid, spelen hierin een belangrijke rol. Deze waarden staan centraal in onze organisatie, in ons werken en ons doen. Dat maakt dat Alterius tot een mooie werkomgeving met een bijzondere opdracht.
Wat kunnen wij je bieden als organisatie?
Wij bieden je een enthousiast en deskundig team van collega’s in een organisatie die altijd in beweging is. Wij bieden jou de kans om jouw talent in te zetten om onze leerlingen verder te helpen in hun ontwikkeling.
We kijken in onze organisatie vooruit en vooral ook naar wat er wél kan. We houden van uitdagingen, die we vervolgens op creatieve wijze aan gaan.
Wat mag je verwachten van ons als werkgever?
Naast de vanzelfsprekende zaken die in onze cao PO zijn vastgelegd, mag je meer van ons verwachten.
Zo bieden wij onze nieuwe werknemers in het eerste jaar extra begeleiding van een persoonlijke ‘buddy’. Een van onze collega’s zal jou in je eerste jaar in onze organisatie wegwijs maken en ondersteunen.
En ook daarna blijven we samen kijken naar jouw wensen en talenten. Hoe en waar komen die in onze organisatie het best tot zijn recht? En wat is ervoor nodig om dit (verder) te laten groeien? Samen zorgen we ervoor dat jij op de juiste plek zit! Je kunt binnen onze organisatie werken op verschillende locaties die ieder weer eigen doelgroepen bedienen. En ook daarbinnen valt weer onderscheid te maken op basis van bijvoorbeeld leeftijd, opleidingsniveau en/of problematiek. Kortom, genoeg om te ontdekken wat het beste aansluit bij jouw ambities!
Wat zoeken wij in onze collega’s?
Natuurlijk kent iedere functie specifieke kenmerken en vaardigheden. Maar onze kernwaarden zijn als het ware de basis van al onze activiteiten. We houden ervan als collega’s eigen initiatief tonen en meedenken binnen onze organisatie. Liefst vanuit verschillende invalshoeken. Vandaar ook dat wij diversiteit in ons team toejuichen.
En als we dan toch een paar karaktereigenschappen moeten noemen waarvan wij denken dat die van pas komen, dan zouden dat de volgende zijn: relativeringsvermogen, creativiteit in bedenken van oplossingen, doorzettingsvermogen, oog voor (kwaliteits)zorg en een dosis humor.
Ontwerpers van onderwijs
Voor ons onderwijsgevend personeel geldt dat we echte ontwerpers van onderwijs zoeken.
Iedere leerling, ieder traject is anders en dus ontwerp je voor iedere leerling zijn eigen ontwikkelroute. Je kijkt iedere keer opnieuw met open vizier naar alle mogelijkheden, op ieder gebied. Het vaak en snel kunnen schakelen op didactisch niveau, het ‘spelen’ met leerlijnen is jou op je lijf geschreven. Je zet je in om, op didactisch gebied, het maximale uit onze leerlingen te halen.
De diversiteit van onze leerlingen is enorm. Zo is de jongste leerling 4 jaar en de oudste in de twintig en loopt het IQ van onze leerlingen uiteen van 50 tot 130. Ook problematieken waarmee deze leerlingen kampen zijn divers, van psychiatrische problematiek tot gedragsproblematiek en LVB (licht verstandelijke beperking). Dat vraagt dus ook iets van jou als onderwijsontwerper. Dit gaat verder dan ‘alleen’ didactische kennis. Eigenlijk start ieder traject bij ons juist op pedagogisch gebied.
Je werk bij ons is alles behalve solistisch. Alleen samen kunnen we onze leerlingen dát bieden wat ze nodig hebben. En, samen kijken we wat jij nodig hebt en op welke plek jouw talent als onderwijsontwerper het best tot zijn recht komt.
Arbeidsvoorwaarden
Inschaling is afhankelijk van de ervaring die je meebrengt.
Ben je starter in een onderwijsgevende functie, dan start je in L10 (cao PO) en maken we samen een ontwikkelplan op basis waarvan je kunt doorgroeien naar L11 (cao PO).
Ben jij al meer ervaren in een onderwijsgevende functie, dan starten we in L11 (cao PO).