Welkom op de stagemarkt!

De een loopt zelfverzekerd naar binnen, de ander doet dit nog een beetje schoorvoetend. De leerlingen van verschillende scholen bezoeken vandaag dé stagemarkt die ook dit jaar weer georganiseerd is door Encanto Adelante, CSN, St. Jozef, Terra Nigra, VISTA College (Entree-opleiding) en Podium 24.

Nieuwe locatie

Voor het eerst vindt de markt plaats op een locatie van één van de organiserende partijen, namelijk VISTA College. Het grote pand aan de Sibemaweg in Maastricht biedt ruimte aan achttien organisaties die hier de leerlingen kennis kunnen laten maken met hun bedrijf. Bij binnenkomst klinkt al een gezellig geroezemoes.

Aansluiten bij de belevingswereld

Van zorg tot groen, van horeca tot detailhandel, er is voor ieder wat wils. ‘Dat is ook wat we willen voor onze jongeren,’ vertelt Fleur van Podium 24. ‘In alles proberen we aan te sluiten bij de (belevings)wereld van onze leerlingen, zo ook op deze markt,’ vult Ivo van St. Jozef aan.

Oprecht geïnteresseerd

Her en der vinden gesprekken plaats tussen de leerlingen en vertegenwoordigers van de bedrijven. ‘Sommigen voelen dit als een ‘moetje’, maar anderen zijn oprecht geïnteresseerd,’ vertelt één van de standhouders. ‘Daar kun je dan ook echt het gesprek mee aangaan. Wat zou je willen, hoe zie je dat voor je en wat kunnen wij hierin betekenen.’

Van stage naar bijbaan

Sommige van deze bedrijven bieden al plek aan stagiairs van de verschillende opleidingen. ‘Soms kunnen ze al snel volwaardig meedraaien en bij anderen lever je meer maatwerk. Dat hoort ook bij een stageperiode volgens ons, daar moet je het leren, toch?’ reageert één van de bedrijven. ‘En soms maakt een jongere de ‘overstap’ van stage naar bijbaantje. Dat is helemaal leuk.’

Dank!

De standhouders zijn gedurende de ochtend goed verzorgd. Zo werd hen een lekker stuk vlaai aangeboden (met dank aan Bakkerij Paulissen) en genoten ze van een lekkere lunch (met dank aan VISTA). Dank aan iedereen deze stagemarkt weer mogelijk heeft gemaakt.

Bijzondere dank aan de werkgevers:
Albert Heijn, Bakkerij Paulissen, Budé Group, Dolmans Landscape, Envida, Green Elephant, In Harmony, Intratuin, Kruidvat, McDonald's, Oostwegel Groep, Pets Place, Praxis Belvédère, RIONS, Subway Brusselsepoort, Vaeshartelt, Vebego en Wijkleerbedrijf Daalhof.