Proeven
uit het
eigen voedselbos

In de winter van 2023 plantten onze leerlingen hun eigen voedselbos. Hoe staat het daar nu mee?
Onlangs bezocht de moestuinman onze leerlingen tijdens een ‘groei – en proefles’ om eens kritisch te kijken naar het voedselbos. Hoe ligt het bosje er nu bij? Wat is er al gegroeid? Welke bodemdieren vinden we in het bosje? En, kunnen we al iets oogsten?

Plantenpaspoort

Vanuit het lokaal kunnen de leerlingen het voedselbos iedere dag zien en zien groeien. Maar nu gaan ze het daadwerkelijk onderzoeken. Met lepels en meetlinten gaan ze aan de slag. Welk boompje of struikje is het hardst gegroeid? Welke bodemdieren werden er ontdekt? Soms stonden ze er zelf van te kijken. Alles werd genoteerd in het zogenaamde Plantenpaspoort dat iedere leerling zelf bijhoudt.

Oogst

De leerlingen konden met de oogst van het bosje direct aan de slag.
In groepjes werd er blind geproefd, van noten tot kruiden en vruchten. Het bleek nog niet zo eenvoudig om te benoemen wát je precies proeft.
Ook gingen leerlingen aan de slag met de oogst. Zo maakten ze mocktails en kruidenboter, allemaal met hun eigen gekozen smaakmaker. En, we kunnen je vertellen: dat smaakte naar meer!

Het Voedselbosje De Buitenhof is mede mogelijk gemaakt door IVNCNME en de provincie Limburg.