'Je zet ze in hun kracht en ziet ze groeien'

Ze loopt hier al minstens vijf jaar rond als leerkracht bij St. Jozef, school van Alterius.
Na haar opleiding aan de pabo heeft Kelly gewerkt bij verschillende scholen. ‘Ik zat toen steeds in een vervangerspool, een vast contract zat er toen nog niet in. Zo heb ik tussentijds ook nog een jaar bij St. Jozef gewerkt, maar het was pas in 2019 dat ik formeel in dienst ben gekomen.’ vertelt Kelly.

Tegen een stootje kunnen

Het was voor Kelly tijdens haar studie al duidelijk dat ze het speciaal onderwijs in wilde. ‘Ik merkte dat al op de pabo. Dat speciaal onderwijs was wel ‘mijn ding’. Ook tijdens mijn stages in regulier onderwijs sprongen de kinderen die net iets meer aandacht nodig hadden er voor mij uit.’ Op de vraag of ze dat gevoel verder kan beschrijven blijft het even stil. Dan vervolgt Kelly: ‘Je wil graag een kind verder helpen, de schakel zijn om een leerling verder te helpen.’
Dat dit niet voor iedereen is weggelegd, ziet Kelly ook. ‘Zeker, dat snap ik ook. Niet alleen moet je je kunnen verplaatsen in wat ze hebben meegemaakt, maar je moet ook tegen een stootje kunnen. Als de leerlingen net binnenkomen, staan ze echt niet altijd te wachten op onderwijs en een nieuwe juf. En dat laten ze dan ook merken ook.’

Instroomklas

Kelly werkt vier dagen in de week, waarvan drie dagen in de zogenaamde instroomklas. De leerlingen worden hier geplaatst door bijvoorbeeld een kinderrechter en dat betekent dat ze van de ene op de andere dag hier op school zitten. ‘Iedere leerling die bij ons start, begint in de instroomklas. In de zes tot acht weken dat ze in deze klas zitten, kijken we vooral samen naar het perspectief van de leerling. Je moet je voorstellen dat je in deze groep leerlingen van zowel 12 als 17 jaar in een klas hebt zitten. En daarnaast verschilt het niveau van de leerling ook nog. Dat betekent maatwerk voor iedere leerling op ieder moment van de dag. Dat is dus aanpoten,’ lacht Kelly.

Open communiceren

‘In die eerste weken heb je bovendien ook contact met andere partners rondom zo’n leerling, denk aan ouders/verzorgers, de school van herkomst. Je wil zo snel mogelijk een compleet beeld krijgen van de leerling. En natuurlijk op de eerste plaats wil je ‘aan de slag’ met de jongere zelf. En dat betekent dat je een band moet gaan opbouwen.’ vertelt Kelly.
‘Een van de dingen die ik het belangrijkst vind, is dat je open communiceert. Spiegel iets niet mooier voor dan het is, maar vertel waar het op staat. Ze hebben vaak al zoveel meegemaakt dus zorg dat wat je vertelt je ook waar kunt maken. Als je iets belooft, doe je het. En als ze dat vervolgens ervaren, groeit het vertrouwen en kun je die band gaan opbouwen. Zonder die band kom je niet veel verder.’

Vertrouwd gezicht

Na die eerste weken stroomt de leerling door naar een klas op zijn niveau: dagbesteding, arbeid of vervolgonderwijs. ‘Dat is een continue stroom. Iedere week heb ik wel een nieuwe leerling in mijn klas zitten.’  gaat Kelly verder. ‘En wat ik ook wel leuk vind, is dat leerlingen ook als ze al in een van de andere klassen zitten af en toe nog even binnenlopen. Je bent toch hun eerste vertrouwde gezicht hier op school geweest.’

De moeite waard

Kelly hoeft niet lang na te denken als ze de vraag krijgt wat haar werk de moeite waard maakt. ‘Dat zijn kleine momenten, kleine succeservaringen. Maar die zijn goud waard. Ik zeg wel eens tegen de leerlingen ‘We hoeven geen vriendjes te worden, maar als je ooit nog maar eens denkt ‘oh dit bedoelde Kelly’ of ‘dit heb ik van Kelly geleerd’ dan ben ik al heel blij’. En dat is ook zo. Ik kreeg ooit een mail van de moeder van een oud-leerling die ik destijds lessen nagelverzorging had gegeven. Bleek dat die dochter dat nu als hobby heeft en daar haar ei in kwijt kan. Dat is toch fantastisch?’

Dit doe je samen

Met elkaar, dat is het motto van Alterius. ‘Maar zo is het ook,’ beaamt Kelly. ‘Dit doe je samen, met je team van collega’s. In het begin was het werken hier echt wel overweldigend, je moet ook altijd ‘aan’ staan, maar je kunt dingen steeds beter plaatsen en ermee omgaan. Maar dat is ook omdat we hier echt als team achter iedere collega staan. Je staat hier samen voor hetzelfde doel. Je vertrouwt elkaar blindelings, als er iets is, staat iedereen direct voor je klaar.’
En dat het team ook daarnaast lol met elkaar heeft, blijkt ook uit de actieve personeelsvereniging die jaarlijks verschillende uitjes en festiviteiten organiseert. Kelly is een van de collega’s die deze activiteiten mee organiseert. ‘Het is leuk om te zien dat collega’s ook buiten werk zo’n plezier met elkaar hebben.’

Mooi beroep

Terug naar de school. Kelly merkt dat lang niet iedereen altijd begrijpt wat we op school doen. ‘En dat snap ik ergens ook wel, maar soms is het lastig als mensen bij voorbaat al oordelen. Neem het project van ons pop-up-restaurant. Voor een buitenstaander lijkt het misschien gewoon een leuke activiteit, maar het is veel meer dan dat. Onze leerlingen leren hier enorm veel van. Alles rondom dit project moeten ze zelf doen. Budgetteren, draaiboek maken, koken, bedienen etc. En als je dat vertaalt naar onderwijs dan zitten daar vakken of vaardigheden achter als rekenen, begrijpend lezen, samenwerken, plannen, om maar iets te noemen. Het is zoveel meer dan mensen soms zien.’
Kelly vervolgt: ‘En bij dit soort projecten gebruik je de talenten van de jongeren, je zet ze in hun kracht. Daardoor ervaren ze de successen, zie je ze groeien. En dan is het aan ons om dat verder uit te bouwen. Wij hebben echt een heel mooi beroep.’

Kennismaken?

Geïnspireerd door het verhaal van Kelly? Nieuwsgierig naar werken bij ons?
We nodigen je uit voor een nadere kennismaking met ons, ons werk en onze organisatie.
Neem vrijblijvend contact met ons op en tot snel!


Deel deze pagina

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de Alterius Nieuwsbrief


Bedankt voor je inschrijving!