‘Het is hier écht rustig’ laat stagiaire Alinde zich ontvallen tijdens een lunchpauze in haar eerste stageweek. De overige collega’s van De Buitenhof glimlachen. Het is een veelgehoorde opmerking van ‘externen’ als ze op onze school rondlopen.
Een aantal weken later schuift Alinde opnieuw aan tafel. Dit keer voor een interview. Want we zijn wel benieuwd naar haar stage-ervaringen tot nu toe.
Ik wilde altijd al juf worden
‘Haha, ja, die uitspraak ‘het is hier écht rustig’ herinner ik me nog wel. Maar dat vond ik ook echt. Nog steeds trouwens.’ Aan het woord is Alinde, derdejaars studente aan De Nieuwste Pabo. Ze volgt op dit moment de minor Orthopedagogisch en orthodidactisch handelen en loopt in dat kader tien weken stage op het so aan De Buitenhof.
Haar studiekeuze stond al vroeg vast. ‘Van jongs af aan wilde ik al juf worden, voor de klas staan’ aldus Alinde. Na haar middelbare school deed ze vrijwilligerswerk op haar oude basisschool en dat voelde goed. Inmiddels zit ze dus in het derde jaar van haar opleiding tot leerkracht basisschool. Daarnaast volgt ze de deeltijdopleiding Conservatorium. En oh ja, naast deze studies werkt ze ook nog bij een studiehuis basisonderwijs. Een bezige bij dus deze studente.
Orthopedagogisch en orthodidactisch handelen
‘In een eerdere stage had ik een leerling in mijn groep die zich afzette tegen alles en iedereen’ vertelt Alinde. ‘Daar kwam ook agressief gedrag bij kijken. Vaak werd deze leerling ‘afgezet’ bij de IB-er van de school. Dat was het moment dat ik dacht ‘Dat moet anders. Als ik later een klas heb, wil ik mijn leerling niet ‘buiten’ zetten. Ik wil om kunnen gaan met álle leerlingen.’ Alinde vervolgt: ‘Voor mij was de keuze voor deze minor, Orthopedagogisch en orthodidactisch handelen, dan ook een logische.’
Heftige werkplek?
‘Dat was wel mijn verwachting toen ik naar deze school kwam, dat het een heftige werkplek zou zijn’ lacht Alinde. ‘Inmiddels weet ik wel beter. En, dat beeld was vooral gebaseerd op ervaringen en verhalen van medestudenten. Maar het is me wel gelukt om ‘blanco’ te starten.’
Er zijn heel wat verschillen te noemen met haar eerdere stageplekken. Het meest in het oog springende verschil is de groepsgrootte. ‘Ik kwam van een groep van 30 en zit nu met een groep van twaalf leerlingen. Maar wat ik zelf een belangrijk verschil vind, naast het feit dat de leerlingen hier natuurlijk met een reden zitten, is dat er veel meer dan in regulier onderwijs gekeken wordt naar wat de kinderen nodig hebben. En dat vind ik mooi!’
Individuele aandacht
Over de vraag wat ze tot nu toe het meest leerzaam vindt, hoeft Alinde niet lang na te denken. ‘Dat de leerkracht zo goed weet wat leerling nodig heeft. Ze weet daar zó goed op in te spelen, dat is zoals ik het ook zou willen doen’ antwoordt Alinde. ‘En de individuele aandacht speelt hierin een cruciale rol. Daardoor weet de leerkracht wanneer wat te doen. En dat zie en merk je meteen aan zo’n leerling.’
Het allerleukste tijdens de stage vindt Alinde zelf de interactie met de leerlingen. ‘Ik ben hier natuurlijk maar voor korte tijd en het is dan heel mooi dat je in die tijd toch echt connectie kunt maken met de leerlingen. Daar doe ik het voor!’ aldus Alinde.
Vervolgstappen in onderwijsland?
Alinde start komend schooljaar aan haar laatste jaar van de opleiding. ‘We hebben al moeten solliciteren naar een opleidingsplek voor volgend jaar. Maar als ik eerder stage had gelopen in het speciaal onderwijs, dan had ik zéker ook gesolliciteerd bij een so-school’ zegt Alinde. ‘Wie weet kom ik er toch nog wel eens terecht!’
Dit wil ik nog meegeven!
Wat Alinde mee wil geven aan haar medestudenten over deze minor en werkplek? ‘Het is héél leerzaam! Ik zou het écht iedereen aanraden. Je hoort allerlei verhalen, maar kijk vooral zelf wel wat er van waar is! Sommigen zijn er toch huiverig voor, terwijl het reuze meevalt en er een fijne sfeer hangt. Het is dankbaar en mooi werk.’
‘Eigenlijk zouden álle studenten bijvoorbeeld in hun tweede jaar een aantal weken verplicht stage moeten lopen in het speciaal onderwijs. Het is zó leerzaam’, verzucht Alinde.
En daar kunnen wij ons alleen maar bij aansluiten.
Juf Alinde, dankjewel voor het interview!
En veel succes met je opleiding en de start van je carrière! En wie weet komen we je nog tegen in het gespecialiseerd onderwijs.