‘Gezien, gehoord en gewaardeerd worden is lang niet vanzelfsprekend, maar zo belangrijk om het werk met plezier uit te oefenen.’ Die tekst deelde Shirley op 1 oktober jl. op haar LinkedIn-profiel, de dag dat ze één jaar in dienst was bij Alterius. ‘En zo is het ook,’ vertelt Shirley, ‘Mijn directeur en teamleider lopen hier binnen, ze weten hoe het is, waar ik mee bezig ben. Dat is voor mij heel belangrijk.’
Ruimte en rust
Shirley startte een jaar geleden bij de so-groep van IZEO Koraal in Simpelveld. Inmiddels zijn we jaar verder en is er veel veranderd.
‘Welkom in mijn klas,’ zegt Shirley. ‘Wat een verschil met de vorige locatie hè?’ Afgelopen schooljaar is de so-tak van IZEO Koraal verhuisd van Simpelveld naar Heerlen. Aan de Heldevierlaan in het gebouw waar ook vso De Buitenhof zit, huist nu ook IZEO Koraal (Parkstad). Waar het lokaal en de ‘chillruimte’ in Simpelveld eigenlijk in één ruimte zaten, vindt hier alles in aparte ruimtes plaats. ‘En dat niet alleen, maar de ruimtes zijn ook nog écht groot’, aldus Shirley.
Het grote verschil volgens Shirley is de rust die er nu heerst. ‘Je merkt echt dat omdat we een eigen lokaal hebben er meer rust is. Bij hoogoplopende emoties kunnen we nu de betreffende leerling even meenemen en kan de rest van de leerlingen hier door blijven werken. Voorheen was het eigenlijk andersom. Dus je kunt je voorstellen dat dit nu als luxe voelt.’
Toen we Shirley de eerste keer in Simpelveld spraken, zaten er vijf kinderen in haar klas. ‘Dit schooljaar startten we op deze locatie met zes leerlingen en inmiddels zitten we al op negen,’ vertelt Shirley. ‘Natuurlijk is het bij iedere nieuwe leerling weer even aanpassen. Onderling moeten ze zich opnieuw tot elkaar verhouden. Nog meer dan anders is structuur, duidelijkheid en consequent handelen dan heel belangrijk. En de nieuwe leerling moet meteen mee in de structuur en dat is goed.’
Geen idee
Shirley vertelt: ‘Iemand heeft al wel eens gezegd niet te begrijpen dat ik bij IZEO wilde werken. Als je dan doorvraagt, blijkt dat men eigenlijk geen idee heeft wat we echt doen. Ik denk dat iemand op een ‘gewone’ basisschool zich moeilijk kan voorstellen hoe het er bij ons aan toe gaat, maar andersom misschien ook niet. Het is ook maar wat je gewend bent.’
Het is even stil.
‘Het heeft ook te maken met denk ik met welk doel je het onderwijs in wil. Wil je de leerlingen zo hoog mogelijk laten doorstromen, wat op regulier toch vaak het geval is, of wil je ze die veiligheid bieden? Ik bedoel, in ons geval beginnen we vaak met kinderen opnieuw de structuur en regels van een school bij te brengen, bijvoorbeeld: je steekt je vinger op als je iets wil vragen. Dat is natuurlijk heel anders.’
Goed ingerichte combi zorg en onderwijs
‘Ik vind de combi met zorg heel leuk en ik durf te zeggen dat dat nergens anders zo is als bij ons. Wij zijn er echt op ingericht. En iedere keer nemen we een stapje en bouwen samen verder.’ Shirley licht verder toe. ‘Wij zijn er, samen met de zorgpartner, om de leerlingen verder te helpen en te beschermen. We geven ze het vertrouwen terug in zichzelf, in leerkrachten. De groei die de kinderen maken, geeft mij weer zoveel energie. Zoals die leerling die voorheen bij ieder foutje dat ie maakte meteen zijn laptop dichtklapte. Hij was bang om fouten te maken en blokkeerde dan. En nu, nu durft hij zijn vinger op te steken om een vraag te stellen. Dat heeft alles te maken met je veilig voelen. Nee, je bent niet dom, je weet alleen even iets niet, daarvoor zit je op school. Die voor ons misschien vanzelfsprekende veiligheid voelen die kinderen niet als ze bij ons komen.’
Vertrouwen en aandacht
‘Waarom ik hier werk? Kijk, met deze doelgroep kun je bij wijze van spreken overal werken, maar voor mij zit het verschil in hoe de werkgever erop is ingericht. Hier is kennis van deze doelgroep, als ik iets aangeef, weten ze waarover ik het heb. Alles gaat in goed overleg en is te bespreken. Je krijgt hier de vrijheid en het vertrouwen, daar ben ik dankbaar voor.
En terugkomend op de leerlingen… je gunt hen zo dat ze ook ná hun 18e deze aandacht en zorg krijgen.’