Een stapje verder
in
inclusiever
onderwijs

Het moge duidelijk zijn dat we voorstander zijn van inclusiever onderwijs. Immers, doordat leerlingen vo en vso samen les volgen, zullen ze het ook in hun latere leven normaal vinden om met elkaar om te gaan. Vanuit dat gedachtengoed is het ook niet meer dan normaal dat we op alle mogelijke manieren tot dat inclusiever onderwijs willen komen.

Eén deur verder

Eén van die manieren onderzochten we met Herle in Heerlen. De locaties zijn fysiek al met elkaar gelinkt; leerlingen hoeven letterlijk maar één deur verder om van De Buitenhof naar Herle te lopen.

Veilige stap

‘En dat gaan we nu dus ook doen,’ vertelt Minke, teamleider bij De Buitenhof. Vanaf half september gaan de leerlingen uit leerjaar 3 vmbo-bb en kader alle lessen Economie & Ondernemen volgen bij de docenten van Herle. ‘De leerlingen blijven als klas bij elkaar. Hun vaste mentor zal, ter ondersteuning, aanwezig zijn bij deze lessen. Dat maakt dat het een veilige stap is richting het reguliere onderwijs. We gaan veel van elkaar en met elkaar leren. Ook kunnen leerlingen, daar waar mogelijk, individueel gaan schakelen.’ legt Minke uit.

Mogelijkheden creëren

Dorothee Viguurs, sector directeur bij Herle, vindt inclusie belangrijk. ‘Op deze manier zetten we samen weer een stap verder naar inclusie, samenwerken, samen leren en mogelijkheden voor leerlingen creëren.’