Flexibiliteit, samenwerken, vakmanschap en respect. Dat zijn de vier kernwaarden van Alterius.
Op één of andere manier zul je deze waarden terug vinden in de verhalen van onze bloggers.
Zij nemen je mee in hun persoonlijke verhalen, waarin hun ervaringen of kijk op ontwikkelingen en de actualiteit centraal zullen staan.
Soms ontroerend of juist met humor, een andere keer kritisch of prikkelend, maar altijd vanuit hun eigen ervaring, vol enthousiasme en met hart voor hun vak!
Wat heb ik een heerlijke baan.
Ik zit stiekem te genieten als ik naar mijn klasje kijk. Ze hebben een ‘groen’ momentje en ze gaan er helemaal in op. ‘Groen’ betekent in onze klas, dat ze vrije tijd hebben en dat ze iets voor zichzelf mogen doen. Een aantal kinderen zijn samen een online spel aan het spelen waarin ze elkaar helpen en moeten overleggen om naar een volgend level te kunnen. Ik hoor allemaal termen en kreten voorbij vliegen en ze zitten enthousiast op hun stoel te wiebelen van de spanning. Anderen zijn lekker creatief bezig met een opdracht die ik ze eerder gegeven had en waar ze nog verder aan wilden werken. Zo’n momentje hadden ze wel verdiend na al het harde geploeter van vandaag. Even ontspannen en ontladen aan het einde van de dag, de rest komt morgen wel weer.
Een collega komt de klas binnen en kijkt met dezelfde blik naar de bezige leerlingen die helemaal in hun eigen ding opgaan en nog niet eens merken dat er iemand binnenkomt. Ze zegt wat ik denk: ‘Wat een heerlijke klas heb je toch’. ‘Ja, dat is het ook’, zeg ik.
De gouden weken
Tijdens de witte broodsweken of de gouden weken zoals ze het ook wel in het onderwijs noemen, heeft deze klas zich als een hechte groep weten te vormen. Tijdens de gouden weken heb je als leerkracht dé kans om je groep op een positieve manier te vormen en een fundament te leggen, wat essentieel is voor de rest van het schooljaar. Onderling leren we elkaar kennen en iedereen lijkt zijn plekje te hebben gevonden. Natuurlijk verloopt niet alles vlekkeloos en gemakkelijk, ik moet soms echt wel een tandje bijzetten, maar het is een heerlijk stel bij elkaar. Allemaal individuen die zich toch samen als een groep hebben weten te manifesteren. Niemand wordt buitengesloten en iedereen accepteert elkaar. Dit geeft hoop voor de drukke maanden die komen gaan.
Ontwikkelingsperspectiefplannen worden geschreven, doelen worden gesteld, geëvalueerd en weer bijgesteld. Het voelt alsof het echte werk nu gaat beginnen, en we zijn er klaar voor. Deze ruwe diamanten ga ik verder bijschaven en polijsten. Er is genoeg werk aan de winkel. Zeker voor mij, maar ook voor hen. Het huis- en leerwerk liegt er niet om en de agenda’s worden continu bijgewerkt
Samen staan we sterk!
Als de kinderen aan het einde van de dag, vanuit school, naar huis gaan, zijn het de ouders die het werk verder moeten afmaken. Want eenmaal thuis is het werk nog niet gedaan. Dus laat ik vooral de ouders niet vergeten. Ook zij werken mee aan dit proces. Ouders die met hun kinderen naar het rooster kijken, huiswerk maken en toetsen met ze voorbereiden. Ook jullie zijn hard nodig. Samen slepen we elkaar er doorheen. We got this!
Dus een diepe buiging voor onze leerlingen en een chapeau voor hun ouders.
Deze is voor jullie.
Samen staan we sterk!
Van een trotse leerkracht.
Kelly Narings
leerkracht vso De Buitenhof