Nieuwe blog: Kantoorbaan

Stichting Alterius ontwerpt en verzorgt onderwijs voor kinderen en jongeren met ernstige opvoedkundige problemen en/of psychiatrische problematiek. Onze kernwaarden plezier, samenwerken, veiligheid en deskundigheid, spelen hierin een belangrijke rol.
Op één of andere manier zul je deze waarden terug vinden in de verhalen van onze bloggers. Zij nemen je mee in hun persoonlijke verhalen, waarin hun ervaringen of kijk op ontwikkelingen en de actualiteit centraal zullen staan. Soms ontroerend of juist met humor, een andere keer kritisch of prikkelend, maar altijd vanuit hun eigen ervaring, vol enthousiasme en met hart voor hun vak!

Als je me vraagt hoe het voelt om van voor de klas staan naar leerlingbegeleiding te gaan, zou ik je niet meteen een antwoord kunnen geven. Het is een beetje zoals een reis waarvan je nog niet weet wat de bestemming precies is. Net als wanneer je voor het eerst een nieuwe route wandelt en je onderweg pas ontdekt hoe mooi de omgeving eigenlijk is.

En dan toch die vraag: “Vind je dit leuker dan zelf voor de klas staan?” Op momenten dat ik met mijn hoofd ergens tussen honderd taken zweef of probeer om alvast een paar stappen vooruit te denken is het antwoord volmondig JA. Maar als ik eerlijk ben mis ik mijn vaste rol in een eigen groep ook nog wel. Dat is ongetwijfeld een proces, net zoals zo veel andere dingen in het leven. Even wennen.

Andere dynamiek

Van leerkracht naar leerlingbegeleider, dat is niet zomaar een overstap. Als leerkracht sta je recht voor de groep, voel je de energie van de leerlingen en zie je hoe hun ogen oplichten als iets klikt. Maar als leerlingbegeleider? Dan stap je in een andere dynamiek, eentje waar je niet alleen leerlingen helpt, maar ook ouders, collega’s en hulpverleners met elkaar probeert te verbinden. En ook meer de regie neemt, wat veel flexibiliteit vraagt vooral omdat geen dag gaat zoals gepland. Het is een nieuwe manier van kijken naar onderwijs, eentje waar geduld en samenwerking de sleutels zijn. 

Enorm dankbaar werk

Je bent ineens verantwoordelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van meerdere groepen en meerdere leerlingen op individueel niveau, hetgeen een beroep doet op hoe goed je kunt prioriteren. Dat kan pittig zijn, omdat elke leerling unieke hulp en aandacht nodig heeft, maar het is tegelijkertijd ook enorm dankbaar werk. En wanneer je niet binnen school een oplossing vindt kan dat ook een reden zijn om juist extern op zoek te gaan naar maatwerk. Je ziet leerlingen hoe dan ook op meerdere, persoonlijke vlakken groeien en dat maakt alle gedane inspanningen meer dan de moeite waard. 

Dacht ik dat ik nu een ‘kantoorbaan’ zou hebben? Nou, niks daarvan. In de praktijk ren ik misschien nog wel harder rond dan eerst, maar nu niet alleen om het puberbrein te doorgronden. Nu probeer ik ook ouders gerust te stellen dat het écht wel goedkomt met hun kind, zelfs als zijn of haar pad meer op een achtbaan lijkt dan op een rechte weg.

Nooit alleen

Wat ik vooral bijzonder vind aan deze voor mij nieuwe rol, is de samenwerking. Want in mijn eentje kan ik niet alles oplossen. Iedere leerling brengt zijn eigen unieke verhaal mee en soms loopt iemand vast. Maar dankzij mijn geweldige collega’s; leerkrachten, leerlingbegeleiders (CVB), MT sta ik er nooit alleen voor. We sparren, we delen ideeën en we vinden samen de oplossingen. Die momenten van steun en herkenning maken me dankbaar, elke dag weer.

Leerlingbegeleider ben je nooit alleen. Dat doe je samen. En juist dát maakt dit werk zo bijzonder.

Juliëtte Peijs – à Campo
leerlingbegeleider vso De Buitenhof


Deel deze pagina

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de Alterius Nieuwsbrief


Bedankt voor je inschrijving!