Stichting Alterius ontwerpt en verzorgt onderwijs voor kinderen en jongeren met ernstige opvoedkundige problemen en/of psychiatrische problematiek. Flexibiliteit, samenwerken, vakmanschap en respect: de vier kernwaarden van Alterius.
Op één of andere manier zul je deze waarden terug vinden in de verhalen van onze bloggers.
Zij nemen je mee in hun persoonlijke verhalen, waarin hun ervaringen of kijk op ontwikkelingen en de actualiteit centraal zullen staan.
Soms ontroerend of juist met humor, een andere keer kritisch of prikkelend, maar altijd vanuit hun eigen ervaring, vol enthousiasme en met hart voor hun vak!
Samen met mijn collega’s van de afdeling arbeid en dagbesteding bereiden we onze leerlingen voor op werk of dagbesteding middels een individuele stage of een groepsstage. Er zijn ook leerlingen die doorstromen naar het VOORdeel, de voorloper van de Entree-opleiding. Stage is dus een groot en belangrijk onderdeel van het onderwijsprogramma.
‘Echte’ praktijk
We komen vaak leerlingen tegen die nog nooit gewerkt of een bijbaantje gehad hebben. De groepsstage is dan ideaal om de leerlingen kennis te laten maken met wat “werken” nu eigenlijk inhoudt. Ze kunnen met de nabijheid van de vertrouwde leerkracht in de “echte” praktijk oefenen met de werknemersvaardigheden.
Op dit moment gaan we met de leerlingen van St. Jozef naar PLUS Franssen, Slagerij Doeleman, Action en Vojacek B.V., alle bedrijven liggen in Maastricht. Daarnaast zijn er ook activiteiten bij InHarmony, een dagbesteding voor ouderen met dementie.
Het wil overigens niet zeggen dat de leerlingen ook daadwerkelijk aan de slag zullen gaan bij bovenstaande bedrijven, het gaat er om dat ze oefenen met hun werknemersvaardigheden.
Angst voor het onbekende
Zo had ik laatst ook leerling M. die heel lang tegen die groepsstage had zitten aanhikken. Het heeft heel lang geduurd voordat hij mee wilde gaan. Dit uit zich in de klas dan met uitspraken als “Waarom zou ik die !@#$%stage doen als ik er niet voor betaald krijg?” of “Ik kan dat allemaal al lang”. Eigenlijk allemaal verkapte reacties op de angst voor het onbekende.
Sociaal praatje
Eenmaal aangekomen bij de PLUS was hij zichtbaar nerveus, maar hij stelde zich netjes voor en gaf bij de bedrijfsleider aan dat hij het spannend vond (!). Ik stond er letterlijk van te kijken. Had ik te maken met een andere leerling hier? De hele ochtend heb ik hem af en toe stiekem al vakkenvullend en spiegelend geobserveerd en afgeluisterd en viel ik van de ene verbazing in de andere. Hij kon ineens een “sociaal” praatje maken, hij was vriendelijk en beleefd naar klanten en hij werkt potverdrie nog hard door ook! Wat een andere omgeving al niet kan doen met een leerling.
Wat je aandacht geeft, groeit!
Hier doe ik het dus voor, uit die klas, hup de praktijk in met die leerlingen. Daar zien we ze eens op een andere manier en leren ze vaak zo veel meer dan vanachter het schoolbankje en de boeken. Ik ben trots op mijn collega’s, dat wij dit toch maar allemaal opzetten en doen. Dat dit kan op onze school en dat we in oplossingen denken in plaats van de nadruk te leggen op wat er allemaal niet goed gaat met een leerling.
Want wat je aandacht geeft dat groeit!
Caroline Frissen,
leerkracht vso Arbeid