De laatste weken
van
het schooljaar

Het is die tijd van het jaar weer. De meeste leerlingen hebben het al over de zomervakantie. Veel leerlingen hebben hier ontzettend veel zin in en voor sommige andere leerlingen is dit een lange periode zonder structuur en dus veel onrust.

Voor de leerlingen uit het tweede leerjaar zijn dit de laatste weken op de onderbouwlocatie. Na de zomervakantie zullen ze de sprong maken naar de bovenbouw. Onze bovenbouw ligt op een andere locatie, namelijk de Heldevierlaan.

Voorbereiden

Terwijl de leerlingen deze laatste weken doorlopen, worden de leerlingen dus ook voorbereid op de stap naar de bovenbouw. Dit vinden een hoop leerlingen heel spannend. We proberen dan ook spanning weg te nemen, door al eens met de klas een kijkje te nemen op de bovenbouw. Vanaf dit jaar plannen we een rondleiding voor ouders en leerlingen, want stiekem merken we dat ook ouders dit heel spannend vinden. Zo krijgt iedereen de kans om het schoolgebouw al eens te bekijken. Ook lopen onze bovenbouwleerkrachten hier rond. Iedereen kan alvast de eerste brandende vragen stellen.

Allemaal voorbereidende stapjes om de overstap straks naar een vervolgopleiding of arbeidsplek zo fijn en soepel mogelijk te maken.

Verandering

En dan staat na de zomervakantie de verandering voor de deur. Opeens echt naar een middelbaarschoolgebouw met een aula. Niet meer in de klas blijven zitten met de eetklas, lunchen in je eigen klaslokaal, iets waar veel leerlingen behoeften aan hebben. Nu echt lunchen in een aula. Soms zelfs van klas moeten verwisselen, omdat maar een deel van de groep geschiedenis of een ander vak volgt. Examens staan om de hoek, branchegerichte cursussen wachten op hen en stagelopen hoort er ook opeens bij.

Stagelopen

In leerjaar 2 starten we al met stage. We gaan op stagegesprek met de leerlingen om alvast kennis te maken met hun stageplek. Eigenlijk gaan ze echt solliciteren. We nemen de leerlingen mee in het arbeidsproces wat doorlopen moet worden. Wanneer de leerling aangenomen is, ondertekenen we een officieel contract. Dit tekent de leerling, de ouder/verzorger, de leerkracht en het stagebedrijf.

Er zijn ook leerlingen die starten met een interne stage. Ook hier kijken we naar de verschillende sectoren die er zijn, denk aan horeca, groenvoorziening en techniek. Deze leerlingen zullen in iets kleinere stappen de overstap proberen te maken naar de arbeidsmarkt.

De volgende uitdaging

Naarmate de laatste bel nadert en wij allemaal de zomervakantie al ruiken, kunnen we niet anders dan trots zijn op de inzet van onze leerlingen (en collega’s). Terwijl ze zich voorbereiden om de deuren van de onderbouw achter zich te sluiten, staan ze klaar om de volgende uitdagingen aan te gaan in de bovenbouw.

Voor alle leerlingen heel veel succes gewenst tijdens deze laatste periode van hard ploeteren en stiekem ook alvast genieten.