Flexibiliteit, samenwerken, vakmanschap en respect. Dat zijn de vier kernwaarden van Alterius.
Op één of andere manier zul je deze waarden terug vinden in de verhalen van onze bloggers.
Zij nemen je mee in hun persoonlijke verhalen, waarin hun ervaringen of kijk op ontwikkelingen en de actualiteit centraal zullen staan.
Soms ontroerend of juist met humor, een andere keer kritisch of prikkelend, maar altijd vanuit hun eigen ervaring, vol enthousiasme en met hart voor hun vak!
Bore out!
We kennen allemaal de burn out. Maar ken je ook de tegenhanger? De bore out?
Een bore out is zoals de naam al verraadt, dat je verveeld bent.
Een situatie waarin je onderbelast bent, niet genoeg gestimuleerd wordt.
En man, wat was ik verveeld de laatste tijd. Prikkelbaar en ontevreden.
Uitdaging? Welke uitdaging?
Don’t get me wrong! Ik werk al heel wat jaren met ontzettend veel plezier op de Buitenhof. Geen dag is hetzelfde.
Steeds als ik dacht dat ik alles al een keertje had gezien en meegemaakt, gebeurde er toch weer iets wat ik nog niet eerder was tegengekomen.
Maar ik was ontevreden en zag weinig uitdaging meer. Ik zat zo veilig in mijn comfortzone dat ik, bij wijze van spreken, met m’n ogen dicht de lessen kon draaien.
Ik verveelde vooral mezelf bijna dood. Ik vraag me af of de leerlingen iets gemerkt hebben? Doordat ik vast zat in mijn routines en patronen, dutte ik in en kwam in een soort van winterslaap terecht.
Ik functioneerde prima, maar had gewoonweg de motivatie niet om mezelf een schop onder mijn kont te geven en om als leerkracht de uitdaging te blijven zoeken, want die was er zeker. En eenmaal thuis in mijn drukke huishouden met drie kids, hielden ze ook niet echt rekening met de ‘intensieve’ werkdag van mama.
Herkenning
Onderpresteren geeft stress en kost energie, omdat je weet dat je beter kunt, maar het lukt gewoonweg niet, dus baal je enorm. Dit herken ik ook bij sommige van onze leerlingen.
De frustratie die ze voelen, als iets niet lukt. De teleurstelling keer op keer, terwijl je het zó graag wilt en enorm je best doet. Dan heb ik het nog niet eens over de problematieken waar ze mee te dealen hebben. Vaak gepaard met het gebrek aan zelfvertrouwen en (soms) in combinatie met het gebrekkige vertrouwen in hun omgeving die ook niet de houvast en juiste hulp kunnen bieden.
De o-zo-veilige-comfortzone
Waar haal je de puf vandaan om die spreekwoordelijke ballen constant in de lucht te houden? Door de ballen hoog genoeg te houden, sommige weg te kaatsen uit mijn o-zo-veilige-comfortzone en vast te blijven houden aan mijn alledaagse routines als leerkracht. Zo deed ik dat.
Misschien denk je nu wel: jee, wat een deprimerend mens! Maar dat ben ik alles behalve.
Ik ben gaandeweg mijn ‘mojo’ kwijtgeraakt, mijn enthousiasme verloren, denk ik.
Zoiets overkomt je niet ineens, dat gaat geleidelijk. Hoe makkelijk is het om een voorgekauwde methode klakkeloos te volgen en verder zelf niet meer hoeven na te nadenken? Lekker door dobberen op een kalme zee. Maar die is uiteindelijk zo kalm dat je helemaal niet meer vooruit gaat.
Break out!
Dit alles is best confronterend om publiekelijk toe te geven, kan ik je vertellen. Ik ga hier nu even flink met de billen bloot voor mijn gevoel. Maar gelukkig zijn er andere tijden aangebroken!
Ik kreeg een zetje in de rug waardoor ik een andere weg ingeslagen ben. Ik sta nog steeds voor de klas, maar heb nieuwe energie door de uitdaging weer te zoeken én uit mijn comfortzone te stappen. Het schrijven van dit blog is daar óók een onderdeel van. En bij deze verzeker ik je dat het zeer bevrijdend voelt. Halleluja!
En voor wie de schoen past? Trek ‘m aan en geef jezelf die schop onder je kont. Af en toe een sprong wagen, in het diepe springen en jezelf voor de leeuwen gooien doet iets met een mens. Het schudt je wakker en het geeft je weer energie. Ik zie weer de uitdaging, doorbreek patronen en schop tegen dingen aan die me niet bevallen en die anders zouden moeten in het onderwijs.
Dus bij deze daag ik je uit hetzelfde te doen, hoe klein of groot de verandering ook is. Het is goed en anders komt het wel goed. Zet een eerste stap en neem iemand in vertrouwen.
Want wees nou eerlijk: hoe mooi is het om de beste versie van jezelf te zijn? Dat is toch ook wat je wilt bereiken bij jouw leerlingen? En als hen dat niet lukt, ben jij degene die hen weer op het juiste pad brengt.
Dus geen bore out, maar break out!